فرصت طلایی دیپلماسی دانش بین ایران و عراق

 | تاریخ ارسال: 1402/12/8 | 
کشور عراق به دنبال رشد علم و فناوری است و ما نیز بر اساس پیوندهای تاریخی گذشته می توانیم در این موضوع نقش موثری ایفاء کنیم.تاکنون حدود هزار تفاهم نامه بین دانشگاه‌های کشور عراق با دانشگاه‌های ایران به امضا رسیده است تا فرصتی برای پیوند های دانشگاهی فراهم کند.
به گفته رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق؛ بسیاری از استادان دانشگاهای کشور عراق نیز علاقه مند هستند تا دوره‌های پُست دکترای خود را در ایران بگذرانند که اکنون در حال بررسی و گفت و گو در این خصوص هستیم و شرایط در اختیار قرار دادن ظرفیت بزرگ علمی کشور به همسایگان وجود دارد.۱۷۰ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران در حال تحصیل هستند که بسیاری از آن‌ها با هزینه شخصی درس می‌خوانند و دولت ما بورسیه‌ای به آنان نمی‌دهد. اما با این حال و به خاطر سطح بالای دانشگاه‌های این کشور، هم وطنان ما ایران را انتخاب می‌کنند.
کشور عراق و ایران دارای ظرفیت‌های علمی بسیاری هستند که می‌توان به صورت دوجانبه از آن‌ها استفاده کرد تا شاهد همکاری‌های بیشتر بود. همکاری‌های علمی باعث قدرتمند شدن دو کشور در منطقه خواهد شد که آثار خوبی به همراه دارد.هر چقدر امروز تبادل استاد و دانشجو صورت بگیرد روابط بین دو کشور بیشتر و همگرایی افزایش می یابد. دیپلماسی علمی به عنوان یکی از ماموریت‌های وزارت علوم، در واقع تعاملات علمی با مجموعه های علمی خارج کشور (از جمله تبادل دانشجو و پژوهشگر، همکاری علمی، پروژه ها و دوره های آموزشی مشترک) را شامل می شود. در این راستا دانشگاه خوارزمی چندین تفاهم‌نامه مشترک همکاری علمی، فرهنگی و اقتصادی با دانشگاه‌های مطرح عراق امضاء نموده است.



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 197 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر