برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین

 | تاریخ ارسال: 1399/10/5 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هفتمین کنفرانس بین المللی لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین در دانشگاه خوارزمی روزهای سوم و چهارم دیماه به صورت مجازی برگزار شد.
روز چهارشنبه سوم دیماه  در مراسم افتتاحیه این کنفرانس آقای دکتر رحیمی معاون پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به صورت مجازی حضور یافتند و آقای دکتر حبیبی ریاست دانشگاه، آقای دکتر عیسایی رئیس انجمن لجستیک ایران و آقای دکتر میرزازاده به صورت حضوری سخنرانی نمودند.
در مراسم افتتاحیه آقای دکتر رحیمی معاون پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ضمن خوشامدگویی به سخنرانان خارجی و داخلی این کنفرانس بر برگزاری این گونه کنفرانس ها تأکید کرده و گفتند: بحث زنجیره تأمین در کشور ما موضوع بسیار مهمی است ما ضعف های مشخص و محسوسی  را در زمینه  زنجیره تأمین در کشور داریم.
ایشان در ادامه اشاره کردند: که به مدت پنج سال عضو صندوق تعاون نوآوری و شکوفایی کشور بوده اند و این صندوق بزرگترین صندوق تعاونی کشور می باشد که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت مالی به عمل می آورد و هم اکنون حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد  و حدود ۱۷۰۰ شرکت  در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری مستقر هستند.
دکتر رحیمی افزودند: تجربه من در این مدت نشان داد که اکثر شرکتهای دانش بنیان مشکل بازاریابی و بازار سازی داشتند و ما شرایطی را فراهم کردیم که تعدادی از این شرکتها گرد هم جمع شدند و شرکت دانش بنیانی تاسیس شد  تا بتوانند زنجیره تولید تا مصرف نهایی  را  برای آنان تعیین نماید  و سهامداران این شرکت خود افراد بودند.
ایشان تأکید کردند: می بایست زیر ساخت لازم فراهم شود تا شرکت های دانش بنیان  بتوانند خودشان را به بازار مصرف وصل کنند.
معاون پژوهشی وزارت علوم گفتند: بهره گیری از هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، مارکتینگ دیجیتال و...  در دنیا جزء موضوعات نو و تازه می باشد و در ایران هم کار در این زمینه ها آغاز شده است  اینها موضوعات جالب و  تازه ای هستند که در این نشست در خصوص آنها بحث و تبادل نظر صورت می گیرد.
در ادامه رئیس دانشگاه سخنان خود را با قرائت آیه ۱۳ سوره جاثیه ( وَسَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ جَمِیعًا مِنْهُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ)  شروع کردند. ایشان ضمن تشکر از آقای دکتر رحیمی معاون پژوهشی وزارت علوم گفتند: بسیار خوشحالیم که میزبان یک رویداد مهم در دانشگاه خوارزمی هستیم.
دکتر حبیبی اظهار داشتند: در این همایش بیش  از ۳۵ کشور شرکت کردند و ۳۰ استاد برجسته از ۲۴ کشور جهان در کمیته علمی این کنفرانس حضور داشته اند.
دکتر حبیبی ابراز امیدوراری کردند: که این کنفرانس نتایج خوب و ارزشمندی را برای جامعه دانشگاهی و برای بازار صنعت و کار داشته باشد.
ایشان در ادامه عنوان کردند:  تمام دستگاه‌ها و تشکیلات اجرایی اعم از بخش خصوصی و دولتی به نوعی با بحث زنجیره تامین در ارتباط هستند و طبیعتاً می توان گفت تحول و دگرگونی برای بهره مندی بیشتر توسعه شهری ، امنیت بیشتر تامین مواد غذایی، امنیت در حوزه گردشگری و... همگی در ارتباط با کنفرانس لجستیک و مدیریت زنجیره تامین می باشند.
ایشان افزودند:  ما امیدواریم که در این نشست سخنرانی  افراد متخصص به گونه ای باشد که کمیته علمی برگزارکننده،  دستاوردهای علمی و کاربردی آن را برای دانشگاه، مدیران صنعت و مدیران ارشد کشور منتقل و منعکس نمایند و  آسیب شناسی لازم صورت گیرد و پیشنهاد هایی برای بهبود مدیریت شهری و مدیریت استراتژیک و کلان کشور استخراج و انعکاس یابد.
اقای دکتر حبیبی با اشاره به آیه ای که در ابتدای صحبت خود بیان کردند گفتند: خداوند در این آیه می فرماید ما آنچه را که در آسمانها و زمین است  مسخر انسان قرار دادیم تا  آیاتی باشد برای کسانی که اهل تفکر و اندیشه هستند زنجیره تامین و لجستیک موضوع تسخیر بیشتر موارد طبیعی است، اینکه چگونه در زمان کمتر از آن بهره برداری کند، چگونه آن را پایدار نماید  و متناسب با محیط زیست از آن استفاده کند. این قاعده اهل فکر و اندیشه است که به خوبی از آنچه که در دسترس آن است استفاده کند. این سمینار  قطعاً یکی از مصادیق این آیه قرآن کریم است و امیدواریم از این آیه و مطالبی که در قرآن کریم است به خوبی استفاده نماییم.
سپس آقای دکتر حسین عیسایی رئیس انجمن لجستیک ایران گفتند: اگر بخواهیم ابعاد و گستره فعالیتهای حوزه لجستیک را تعریف کنیم از نیاز و مدیریت تقاضا شروع میشود  و به مدیریت تأمین و تأمین کنندگان و  عرضه کالا  ختم می شود.
ایشان افزودند: هر علمی یک موضوعی دارد در حوزه لجستیک و زنجیره تأمین موضوع علم لجستیک کالا و خدمات است . عرصه لجستیک از فرد آغاز می شود و تا سطح بین المللی و منطقه ای  مورد توجه قرار می گیرد.
دکتر عیسایی در خصوص اهمیت موقعیت ایران  بعنوان یک منطقه لجستیکی به موارد ذیل اشاره کردند:
  • جایگاه کشور در قلب منطقه غرب آسیا که بعنوان  بعنوان پل ارتباطی سه قاره محسوب می شود
  •  قرارگیری در  مسیر کریدورهای تجاری مهم عبوری از منطقه
  • مرزهای گسترده آبی و دسترسی به دریای آزاد(دریای عمان)
  • ایجاد دسترسی بازارهای آسیای میانه به منطقه خلیج فارس و به صرفه ترین و کوتاه ترین کریدور برای ترانزیت هوایی از منطقه
دکتر عیسایی در خصوص لجستیک بستر توسعه صنعت وتجارت،ایجاد دسترسی مناسب به بازارها برای کالاهای داخلی و صادراتی، کاهش هزینه تمام شده محصولات و خدمات، افزایش بهره وری و کارآمدی شبکه تولید و تجارت کشور لجستیک به عنوان موتور پیشران اقتصاد مقاومتی درآمدزایی و اشتغالزایی برای کشور به واسطه ایجاد کسب و کار های جدید لجستیکی، ساماندهی زنجیره عرضه ، تقاضا و توزیع کالا و خدمات و حذف دلال بازی و واسطه ها و لجستیک بعنوان یک صنعت توسعه یافته مطالبی عنوان کردند.
ایشان در خصوص مسائل و چالش ها و مدیریت لجستیک و زنجیره تأمین در کشور: نیاز به رویکرد کلان و سیستمی به این حوزه و جزیره ای و نامنسجم بودن اقدامات در حوزه لجستیک ، نیاز به افزایش یکپارچگی و بهره‌وری شبکه‌های حمل و نقل و توزیع کالای کشور و بهینه سازی و ساماندهی آنها،  سنتی بودن سیستم لجستیک در اغلب بانکهای کشور و اثرات هزینه‌ای آن در فعالیت‌های بنگاه،  نیاز به نهادینه شدن فرهنگ لجستیکی در کشور و به کارگیری علم آن در بنگاه های کشور،  به کارگیری فناوری‌های نوین لجستیک و زنجیره تامین با توجه به اثرات غیرقابل انکار آنها در ایجاد بهره‌وری و کارایی،  نیاز به تربیت نیروهای متخصص در حوزه لجستیک و زنجیره تامین از مشاغل اجرایی تا سطوح  ارشد مدیریتی اشاره کردند.
 
ایشان در پایان عنوان کردند: لجستیک خوب شاید به تنهایی نتواند باعث موفقیت سازمان شود اما لجستیک به تنهایی باعث ورشکستگی سازمان خواهد شد.
سپس آقای دکتر میرزازاده دبیر علمی کنفرانس گفتند: مدیریت زنجیره تامین حوزه ای میان رشته است و رشته های مختلفی از جمله مهندسی صنایع، مدیریت، اقتصاد، کامپیوتر و ... از جمله مخاطبین این حوزه می باشند.
ایشان افزودند : بیش از ۳۷ کشور در زمینه  ارائه مقاله، سخنرانان  کلیدی، عضویت در کمیته علمی مشارکت داشتند  که از تمامی آنها تشکر می نمایم.کمیته علمی از ۲۴ کشور مختلف تشکیل شده است . داوری مقالات بسیار سختگیرانه بود و  ارائه مقالات در کنفرانس رصد می شود .
دکتر میرزازاده گفتند: انتخاب رساله برتر دکتری حوزه مدیریت زنجیره تامین برای اولین بار در سطح کشور در این کنفرانس انجام می شود همچنین پنج سخنران کلیدی از برجسته ترین و شناخته شده ترین افراد این حوزه از جمله رئیس فدراسیون بین المللی انجمن های تحقیق در عملیات ، رئیس بخش کشورهای در حال توسعه فدراسیون بین المللی انجمن های تحقیق در عملیات و... به عنوان میهمان ویژه این کنفرانس هستندو بیش از ۴۲۰ مقاله از کشورهای مختلف از جمله ایران، استرالیا، نیوزیلند، انگلستان، مالزی، امریکا، هند، عراق، ترکیه، اتیوپی، سریلانکا، الجزایر، مراکش، صربستان، بوسنی و هرزگوین و ... دریافت شده است و  نشست تخصصی با حضور اندیشمندان ایرانی و خارجی با عنوان "مدیریت زنجیره تأمین در شرایط کووید ۱۹" برگزار خواهد شد. این نشست با پشتیبانی علمی مجله بین المللی:International Journal of Supply and Operation Research
برگزار می شود.و علاوه بر رقابت انتخاب رساله برتر دکتری، دو مسابقه دیگر نیز در حوزه مدیریت زنجیره تامین برگزار می شود همچنین مسابقه دفاع ۳ دقیقه ای و  انتخاب کتاب برگزیده از دیگر مواردی است که در این کنفرانس اجرا می شود و مقالات برگزیده توسط ناشر بین المللی اشپرینگر چاپ می شود.
در این کنفرانس پنل های تخصصی با موضوعات زنجیره تأمین سبز و پایدار،فناوری اطلاعات در زنجیره تأمین، قیمت گذاری در زمینه تأمین، حمل و نقل توزیع، رویکردهای غیر قطعی در زنجیره تأمین، ارزیابی عملکرد در زنجیره تامین و... ارائه شد.
در روز پنجشنبه چهارم دیماه بعد از ارائه پنل ها مراسم اختتامیه برگزار شد و آقای دکتر شنبه زاده معاون پژوهشی از زحمات برگزار کنندگان کنفرانس تشکر و قدردانی کردند و برنامه با معرفی نفرات برگزیده مسابقه کتاب برتر و مسابقه دفاع سه دقیقه ای و رساله برتر دکتری به پایان رسید .
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1411 بار   |   دفعات چاپ: 187 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر