برگزاری ششمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام برگزاری ششمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام

 | تاریخ ارسال: 1399/9/28 | 
به گزارش روابط عمومی روز پنجشنبه۲۷ آذرماه ششمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام با همکاری انجمن جغرافیایی ایران و دانشگاه خوارزمی در تالار ابوریحان بصورت حضوری و مجازی برگزار شد.
در ابتدای برنامه اقای دکتر حبیبی ریاست دانشگاه ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در کنگره گفتند: دانشگاه خوارزمی افتخار دارد برای دومین بار میزبان کنگره جغرافیدانان باشد. این همایش قرار بود اردیبهشت ۹۹ برگزار شود، اما به دلیل شرایط کرونایی به تعویق افتاد و امروز فعالیت خود را آغاز کرد.
ریاست دانشگاه عنوان کردند: همانطور که از عنوان کنگره مشخص است دانشمندان جهان اسلام میدان کار گسترده ای در عرصه علم و پژوهش پیش روی دارند. علوم جغرافیایی با توجه به گستردگی حوزه و نقشی که در زمینه های مختلف زندگی بشر از نظر زندگی شهری،جغرافیای سیاسی، سنجش از راه دور و.. دارد  نشان دهنده این است که در این رشته ظرفیتهای بسیاری نهفته است که می تواند در توسعه زندگی شهری نقش افرینی کند.
دکتر حبیبی اظهار داشتند: حوزه اختصاصی کنگره جغرافیدانان بیانگر این نکته است که  هر چقدر  جوامع اسلامی در خصوص همکاری علمی بیشتر گرد هم بیایند زمینه های وفاق ، وحدت و همدلی را بیش از پیش فراهم می کنند.
رییس دانشگاه عنوان کردند : همایش جغرافیدانان جهان اسلام یک همایش منطقه‌ای است که باید در بستر گفتگو و مذاکره، همکاری و تبادلات علمی میان پژوهشگران شکل بگیرد. ایشان افزودند: امکان ایجاد روابط علمی در بستر مذاکرات و گفتگو بین علما وجود دارد.
آقای دکتر حبیبی با اشاره به تنوع رشته و گرایش‌ها در حوزه جغرافیا افزوند: برای توسعه و پیشرفت جوامع اسلامی در حوزه جغرافیا همفکری لازم است و این موضوع زمینه بسیار خوبی برای فعالیت‌های علمی است.
در ادامه برنامه آقای دکتر حسن کامران رئیس انجمن جغرافیایی ایران گفتند:  انجمن جغرافیای ایران بیش از ۵۰ سال قدمت دارد که دارای اعضای علمی فعال می باشد و تا کنون شش کنگره بین المللی ، ۱۴ کنگره علمی و ۴۰ همایش برگزار کرده است  و  دارای ۶  نشریه تخصصی می باشد.
 
رئیس انجمن جغرافیای ایران همچنین تأکید کرد: کشورهای آذربایجان، پاکستان، عمان، افغانستان، ترکیه و... در این کنفرانس شرکت کردند در این کنگره ۱۰۰ مقاله ارائه که ۸۵ مقاله آن پذیرفته شده از دانشگاه های شهید مدرس،شهید بهشتی، مشهد،اصفهان و... مقالات خود را ارائه خواهند داد.
دکتر کامران پیشنهاد تأسیس اتحادیه جغرافیای جهان اسلام را ارائه کرده و گفتند: با تشکیل این اتحادیه می‌توانیم بر اساس اشتراکاتی که از نظر وضعیت جغرافیایی داریم، مسائل خود را حل کنیم و در نهایت نسخه‌های علمی خود را به دولت‌ها ارائه دهیم و همان گونه که در برنامه آمایش سرزمینی همه کشورهای اسلامی تقریبا طرفدار آن هستند، بتوانیم با تشکیل این انجمن سایر مسائل مرزی و جغرافیایی را با زبان علمی حل کنیم.
سپس آقای دکتر غلامی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری که بصورت مجازی در این کنگره حضور یافتند گفتند: مجموعه‌های علمی تحت عنوان انجمن علمی جغرافیا در کشورهای مختلف می‌توانند با در کنار هم قرار گرفتن این ظرفیت بزرگ علمی را تقویت و در اختیار مدیریت و تصمیم‌گیری کشورهای بزرگ و در حال توسعه در جهان اسلام قرار دهند.
ایشان افزودند:  گردهم آمدن و همگرا شدن جغرافی‌دانان جهان اسلام ظرفیت بسیار مغتنمی است که در حوزه علوم جغرافیایی می‌تواند منشأ خیر و برکت زیادی در منطقه و جهان باشد. شناخت از اوضاع جغرافیایی جهان اسلام هم در کاربردهای علمی و هم آموزش و تربیت نسل جوان بسیار ارزشمند است.
دکتر غلامی خاطر نشان کرد: قطعاً با حرکت‌های علمی و هم‌افزایی است که نخبگان بیشتری را می‌توان به کار گرفت و جوانان علاقه‌مند به تحصیلات دانشگاهی را به سمت این رشته که جزو رشته‌های تأثیرگذار در حوزه‌های مدیریتی است، هدایت کرد.
وزیر علوم عنوان کردند: نشست‌های این چنینی و همگرایی‌هایی که در بین دانشمندان محققان و اساتید به وجود می‌آید، می‌تواند در راه توسعه کشورها از جمله در جهان اسلام به‌عنوان یک دستاورد علمی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر غلامی در پایان اظهار امیدواری کردند: در این نشست همکاران دانشگاهی و پژوهشگران عزیز در هماهنگی و به اشتراک گذاشتن دستاوردهای علمی خودشان توفیقات بیشتری پیدا کنند و این حرکت در آینده یک مسیر هماهنگی علمی و هم افزایی میان داشمندان و محققان این رشته در کشورهای اسلامی و کل جهان باشد.
سپس آقای دکتر غلام حسین رحیمی معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری که در این کنگره حضور داشتند گفتند:  امروز آخرین روز از هفته پژوهش سال ۱۳۹۹ است و در این هفته با وجود شیوع ویروس کرونا شاهد توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی گسترده تری نسبت به سال‌های گذشته بودیم.
وی افزود: ما در بسیاری از موارد در عرصه‌های علمی به ویژه در زمینه علوم انسانی در این هفته قوی‌تر از سال‌های گذشته ظاهر شدیم.
آقای دکتر رحیمی در خصوص موضوع جغرافیای جهان اسلام گفت: یکی از مهمترین و مشهورترین جغرافیدانان در جهان اسلام ابوریحان بیرونی بود که روش ابوریحان بیرونی در طبیعت شناسی بسیار برجسته است.
ایشان با بیان اینکه بسیاری از دانشمندان اسلامی در دانش جغرافیا فعالیت گسترده‌ای داشتند گفت: دانشمندان برجسته و ویژه‌ای تاکنون در دانش جغرافیا در جهان اسلام فعالیت داشته و کتاب‌های مختلفی منتشر شده است که باید مورد بررسی و نشر قرار بگیرد.
ایشان همچنین گزارشی در خصوص جغرافیای ریاضی در آثار ابوریحان بیرونی در این کنگره ارائه دادند.
در ادامه برنامه سردار باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح به صورت مجازی در کنگره حضور یافتند : وی با بیان اینکه مسؤولیت جغرافیدانان بسیار بالاتر از تحلیل‌های جغرافیایی است گفتند: امروزه فعالیت جغرافیدانان بسیار مهم‌تر و بالاتر از تحلیل‌های جغرافیایی است که ارائه می‌شود و باید راهکار‌های درست در این زمینه ارائه شود.
ایشان  افزودند : هم اکنون جهان اسلام با وجود تفاوت‌ها از لحاظ قومیت‌های متفاوت و رنگ و نژاد متفاوت، اما دارای یک دین و یک پیامبر هستند و خداوند متعال دلیل تنوع انسان‌ها را تنها تمیز دادن از یکدیگر بیان کرده است.
سردار باقری تأکید کرد: همه مسلمانان یک امت واحده هستند و گروه‌های تروریستی عاملی برای از بین بردن وحدت در میان مسلمانان محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه جهان اسلام با وجود قومیت‌های مختلف، اما دارای قابلیت‌های فراوانی است و می‌تواند به یک قدرت جهانی تبدیل شود گفت: در آیات قرآن کریم بار‌ها به مسأله آشتی میان مسلمانان تأکید شده و مقام معظم رهبری هم بار‌ها بر این موضوع تأکید کردند که اتحاد مسلمانان در گرو بازگشت و عمل به دستورات اسلام است و این عامل باید به عنوان یکی از عوامل برتر اتحاد میان مسلمانان در میان جوامع اسلامی اجرا شود.
سردار باقری ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری بر این مسأله بار‌ها تأکید کرده اند که اگر مسلمانان و در رأس آن‌ها رهبران اسلامی مطابق دستور اسلام عمل کنند و در مقابل بدست آوردن سرزمین فلسطین ایستادگی می‌کردند و در برابر اهانتی که عده‌ای به پیامبر اسلام (ص) نشان دادن مقاومت نشان می‌دادند، دیگر چنین وضعیتی در بین جهان اسلام حاکم نبود.
سردار باقری گفتند:  اولین عامل وحدت در جهان اسلام ، همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید دارند  بازگشت مسلمانان و کشورهای اسلامی به صراط مستقیم الهی و عمل به دستورات قرآن است . دومین عاملِ شکل گیری و توسعه و قوام وحدت در جهان اسلام ، نقش آفرینی دانشمندان و نخبگان جوامع اسلامی است که با قلم و زبان و روش های جذاب هنری و بهره گیری از فناوریهای نوین مجازی و مجامعی همانند اینگونه همایش ها ، با تبیین مداوم و مکرر ضرورت ها و بیان شاخص های هم افزایی و انسجام و همگرایی جوامع و کشورهای اسلامی در برابر بیگانگان و غاصبان ممالک و منابع جهان اسلام ، به روشنگری در میان مردم و نصیحت حاکمان و طرد معاندانِ این امر ضروری بپردازند. سومین عامل وحدت در جهان اسلام ، مطالعه و توجه عمیق و اکتشاف و درک نیات خصمانه دشمنان اسلام و ایجاد دژ واحد و سنگرهای پیوسته ی کشورهای اسلامی در برابر آنان است. عامل چهارم تأکید بر کل نگری و پرهیز از بخشی نگری تا حد ممکن است.
وی در ادامه به نقش آفرینی نخبگان اسلامی اشاره کرد و گفت: نقش آفرینی نخبگان اسلامی مستلزم جامع نگری، دوری از تعصبات است و باید وحدت میان مسلمانان حفظ شود.
سردار باقری تأکید کرد: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از چنین همایش‌هایی در راستای همگرایی میان مسلمانان استقبال می‌کند و امنیت سرزمینی جهان اسلام با تأکید بر آرام‌سازی منطقه، تأمین رفاه و امنیت توسط خود کشور‌های منطقه مبنایی برای توسعه همکاری‌ها محسوب می‌شود.
سپس آقای دکتر سید محمد حسینی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی طی سخنانی حضوری در ششمین همایش بین المللی جغرافی دانان جهان اسلام گفتند: جمهوری اسلامی ایران پیشگام منطقه غرب آسیا است و این ادعایی است که در طول ۴۲ سال، جمهوری اسلامی آن را ثابت کرد.
وی ضمن اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران افزود: باید زمینه تداوم انقلاب در داخل و خارج از کشور فراهم شود به ویژه دربخش گسترش روابط بین‌المللی باید این هماهنگی و اتحاد شکل بگیرد.
آقای دکتر حسینی گفت: توسعه و تحکیم برادری اسلامی مختص کشور ما نیست بلکه در بین جوامع و ملت‌های دیگر نیز باید همکاری در راستای یاری کردن یکدیگر شکل بگیرد.
وی افزود: تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس سیاست‌های اسلامی و حمایت از مستضعفان جهان یکی دیگر از مباحث مطرح شده در بحث قانون اساسی است که در این راستا قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.
شایان ذکر است در این کنگره آقایان دکتر یداله کریمی پور، دکتر حناچی ، کرامت الله زیاری،محمد رضا حافظ نیا ،محمد حسن رامشت، علی درویش بلورانی،سردار محمد رحیمی،اصغر طهماسبی از کشور ایران و همچنین سخنرانانی از کشورهای ترکیه، عمان، عراق، آذربایجان و پاکستان به صورت مجازی سخنرانی کردند.
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1308 بار   |   دفعات چاپ: 139 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر