برگزاری چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی برگزاری چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی

 | تاریخ ارسال: 1399/8/20 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه چهاردهمین کنفرانس  ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی  با تمرکز بر  کیفیت آموزش عالی و اشتغال دانش آموختگان به صورت مجازی روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان ماه به میزبانی دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است. در این کنفرانس ۲۰  نفر از اعضای هیئت علمی و کارشناسان برجسته داخلی و خارجی ایده ها، نظرات و پیشنهادهای خود را  درباره  موضوع اشتغال دانش آموختگان و ارزیابی روشها و عملکرد بخش های مختلف دانشگاهی و روش های بهبود کیفیت آموزش عالی کشور برای علاقه مندان ارائه خواهند کرد. در این کنفرانس چهار مهمان خارجی از کشورهای کانادا، چین فرانسه و آلمان حضور دارند که از برگزیدگان علمی جهان با سابقه درخشان در این حوزه هستند. خانم دکتر ژانگ جیانکسین رئیس شبکه کیفیت آموزش عالی درآسیا و اقیانوسیه، آقای دکتر آلریخ تایشلر استاد دانشگاه کایل و رئیس مرکز بین المللی پژوهش در آموزش عالی (آلمان)، آقای جان دانیل رئیس دانشکده مدیریت آکسندا(کانادا) وخانم میشلا مارتن عضو ارشد موسسه بین المللی برنامه ریزی آموزشی/ یونسکو (فرانسه) دکتر غلامعلی منتظر استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر سبحانیان استاد دانشگاه خوارزمی، دکتر معصومه قارون معاون موسسه پژوهش و برنامه ریزی عالی و ...
محورهای برگزاری چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی:  رویکردهای ارزیابی کیفیت برای سنجش اشتغال و کارآفرینی؛ نقش بازارکار و ذینفعان در ارتقای کیفیت دانشگاه؛ کیفیت گروه‌های آموزشی و مهارت‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان؛ اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان و شاخص‌های آن؛ بازارکار دانشآموختگان در ایران؛ روش‌های ردیابی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان؛ روش‌های ارتباط دانشگاه‌ها با کارفرمایان؛ چگونگی توسعه مهارت‌های حرفه‌ای و فردی در میان دانشجویان؛ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی دانشگاه‌ها در برابر اشتغال دانش‌آموختگان می باشد.
در مراسم افتتاحیه این کنفرانس آقایان دکتر عزیزاله حبیبی ریاست دانشگاه، دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، دکتر جعفر توفیقی وزیر سابق وزارت عتف و رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، خانم دکتر نسرین نورشاهی رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، و... حضور داشتند .
در آغاز  کنفرانس آقای دکتر حمیدرضا آراسته رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی و دبیر علمی کنفرانس گفتند: با برگزاری این نوع همایش‌ها و فرصت‌های ایجاد شده باید نهایت تلاش را برای ایجاد جریان‌های فکری جهت درک نقش حیاتی آموزش عالی در پیش‌برد اهداف اقتصادی، اشتغال و ارائه سیاست‌هایی برای آماده سازی نیرو‌های انسانی و شهروندان به کار ببندیم.شهروندانی که نه تنها بتوانند زندگی خود را بهبود دهند بلکه بتوانند زندگی دیگران را هم ارتقا ببخشند.
آراسته تصریح کرد: استحکام آموزش عالی در داشتن چشم انداز روشن ، سازگار با محیط و نیازهای جامعه، مأموریت محور بودن دانشگاه و موسسات علمی است، هر یک از این مراکز باید سهمی تعریف شده در رفاه و کیفیت زندگی مردم و پیشرفت کشور داشته باشند. آموزش عالی برای بهبود کیفیت آموزش، پژوهش و ارائه خدمات علمی در جامعه به سرمایه گذاری و اصلاح واقع بینانه برنامه اصلی و اصلاح فرآیند تسهیل برنامه‌ها نیاز دارد.
رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی ادامه داد: افزایش قوانین و مقررات مانعی بر سر راه چابک سازی برنامه‌های درسی و تضمین کیفیت آموزش و یادگیری است. ارزیابی درونی،  خود را در آیینه دیدن و تضمین کیفیت با ارتباط با مجامع علمی و دانشگا ههای خارجی برتر تقویت می شود. افزایش کیفیت بدون سرمایه گذاری در آموزش‌ عالی غیر ممکن است. قدرت‌های اقتصادی ایجاد شده نتیجه سرمایه گذاری ۲ تا ۴ درصدی تولید ناخالص ملی در پژوهش‌ها به ویژه پژوهش های بنیادی است که ارتباط مستقیمی با سرمایه گذاری در تربیت معلم و آموزش و پرروش و پرورش دانش آموزان با قابلیت های بالا به عنوان ورودی‌های دانشگاه دارد.
 در ادامه ایشان گفتند: پیشرفت و توسعه مفید به جوامعی تعلق می گیرد که بتوانند ایده های بدیعی  را که فناوری ها را به جلو سوق می دهند ارائه کنند. نیروهای انسانی کارآمدی را تربیت کنند که بتوانند اموزه های دانشگاهی را کاربردی کنند.
ایشان با بیان اینکه هدف اصلی آموزش عالی پرورش شهروندان است، افزود: نباید از منظر اقتصادی به ارزش یک مدرک دانشگاهی نگاه کرد، زیرا در این صورت از ارزش مدرک دانشگاهی کاسته‌ایم و به جرات می‌توان گفت که با این نگاه دیگر آموزش عالی نیست، بلکه فقط آموزش حرفه‌ای است.
در ادامه آقای دکتر حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی و رئیس کنفرانس ضمن خوشامدگویی و تبریک ولادت حضرت محمد(ص) به شرکت کنندگان در چهاردهمین کنفرانس گفتند: اگر چنانچه علم به معنای واقعی و صحیح خود نقش ایفا کند قطعا هیچ گاه جنگ و نزاع ایجاد نمی شود و همواره بستر توسعه در جوامع مختلف فراهم است .در واقع دانشگاه ها از قبل انقلاب تا دهه اول انقلاب بر مبنای تربیت کارشناسان تاسیس شدند و در این زمینه موفقیت هایی نیز داشتند اما نقش اصلی و تاثیرگذار دانشگاه ها از دوران بعد از جنگ آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.
ایشان  افزودند: توسعه گسترده و لجام گسیخته دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یکی از مهمترین آسیب های کیفیت در نظام دانشگاهی محسوب می شود . هم اکنون وزارت عتف مسئولیت‌های جدیدی را با توجه به ضرورت پاسخگویی به نیاز‌های جامعه در حوزه‌های علوم انسانی، علوم پایه ، فنی و... به دانشگاه‌ها واگذار کرده است تا مسئولیت خود را در جهت ماموریت گرا کردن پژوهش ، تجاری سازی و تولید محصولات نوین ایفا کنند.
دکتر حبیبی تاکید کرد: در چهارچوب مسئولیت ها و ماموریت های جدید دانشگاه ها این سوال همچنان باقی می ماند که آیا در نظام دانشگاهی ایران چه بخش خصوصی و چه دولتی کیفیت مطلوب است یا نه؟ و این کیفیت در حوزه های آموزش و حتی پژوهش و به خصوص پژوهش های کاربردی به چه صورت است. بنابراین باید ما یک ماموریت چندگانه برای دانشگاه ها در حوزه تضمین این کیفیت تدوین کنیم.
رئیس دانشگاه خوارزمی همچنین خاطرنشان کرد: این سوال برای دانشگاه ها همواره باقی است که در حوزه تضمین کیفیت مطلوب در همه فعالیت ها چه الزاماتی را تدوین می کنند و باید در این زمینه متخصصین اقدامات اساسی را انجام و به یک پاسخ مناسب دست بیابند. چرا که رسیدن به ماموریت های تعریف شده بدون کیفیت امکانپذیر نیست و اگر قرار باشد ما در همین مسئولیت ها به خوبی نقش ایفا کنیم باید همه دست اندرکاران نظام دانشگاهی اجازه دهند دانشگاه ها در چهارچوب مسئولیت های خود گام بردارند. چرا که عوامل و برخی موضوعات بازدارنده ای وجود دارد که مانع رسیدن به هدف تعریف شده خواهد شد و باید این عوامل برداشته شود.
رئیس دانشگاه در پایان گفتند: این دانشگاه در خصوص قدم گذاشتن در بخش کیفیت، دوره های مهارت افزایی و اشتغال پذیری مهارت های عمومی و تخصصی خاصی را تدوین نموده و از مراکز نوآوری که از هسته های دانشجویی و دانش آموختگان تشکیل شده است حمایت می کند و با توجه به شرایط کرونایی تضمین کیفیت آموزش مجازی مسئله مهمی است که باید به آن توجه ویژه نمود و نباید در کنار سایر فعالیت و ماموریت ها از آن غافل شویم.
سپس آقای دکتر جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در این مراسم، اظهار کرد: نظام آموزش عالی ایران از روز‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوران توسعه کمی خود را در همه ابعاد، مناطق جغرافیایی، رشته‌ها و مقاطع مختلف شروع کرد.
ایشان افزودند: امروزه می‌توانیم ادعا کنیم که نظام آموزشی ایران از منظر توسعه کمی دستاورد‌های بسیار ارزشمندی داشته است و در این زمینه برای شکل دهی سرمایه‌های انسانی کشور موفق شده است.
وی ادامه داد: امروز بعد از پشت سرگذاشتن دوران توسعه کمی، شاهد هستیم که دانشگاه ها به سرعت سیاست‌های ارتقای کیفیت را دنبال می‌کنند و در صدد هستند چرخه توسعه کمیت را با سیاست های ارتقای کیفیت تکمیل کنند که برگزاری این همایش از جمله این اقدامات است.
در ادامه خانم دکتر نورشاهی رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفتند : باور دانشمندان «حوزه کیفیت در نظام دانشگاهی» این است که کیفیت آموزش عالی با اظهار و ابلاغ به دست نمی آید.
ایشان ادامه دادند: کیفیت آموزش عالی امری است که با مشارکت اجتماع علمی دانشجویان، سیاستگذارن و ذی نفعان اجتماعی احساس نیاز شده، آموخته، ساخته و تجربه شود، بخشی از این زیست و تجربه در همایش های سالانه «ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام دانشگاهی» محقق شده است و از سال ۸۴ تا کنون ۱۴ همایش دراین خصوص برگزار شده است.
سپس آقای دکتر خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دانشگاه‌ها در چند دهه گذشته تغییرات بنیادینی را در عرصه اهداف، وظایف و انتظارات تجربه کرده اند.
ایشان افزودند: موضوعی که مورد تاکید ویژه همه نظریه پردازان عرصه آموزش عالی، سیاست‌گذارن و مسئولان دانشگاهی واقع شده باشد، بحث مسئولیت پذیری اجتماعی است که همواره به صورت ضمنی در طول چند دهه گذشته رشد خوبی کرده است.
دکتر خاکی صدیق تصریح کرد: دانشگاه‌های موفق همواره در برآورده کردن نیاز‌های جامعه موفق بوده اند و از این رو همواره در کانون توجهات مردم، کارفرمایان و مسئولان قرار گرفته اند، به عبارتی دیگر ذی نفعان همیشه به این دانشگاه‌های موفق توجه داشته اند که در همین نظام‌های رتبه بندی کنونی، علی رغم تمام ایرادات وارد شده در مسئولیت‌های اجتماعی موفق عمل کرده اند.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: از منظر کلان مسئولیت پذیری اجتماعی یک مفهوم کلی است که محدوده وسیعی را از خدمات شامل می‌شود. مسئولیت پذیری اجتماعی در تعامل دانشگاه و ذی‌نفعان بیرونی معنی پیدا می‌کند که در ارتقای کیفیت تمام فعالیت‌های دانشگاه‌ها به ویژه آموزش، نقش کلیدی دارد.
ایشان گفتند : همین الان هم آموزش موثر و آموزش نافع در کنار پژوهش، فناوری و سایر فعالیت‌های دانشگاهی در تمام دانشگاه‌ها حرف اول را می‌زند.
دکتر خاکی صدیق با بیان اینکه آموزش دانشگاه‌های برتر کشور در زمینه مسئولیت پذیری نسبت به سایر دانشگاه‌ها موفق‌تر است، تاکید کرد: آموزش نافع و موثر را می‌توان با راه اندازی رشته‌های جدید، بازنگری رشته‌های تحصیلی از نظر محتوی و ساختار، روش‌های تدریس، به کارگیری فناوری‌های نوین و بهبود فرآیند‌های آموزش و یادگیری ایجاد کرد.
دکتر خاکی صدیق مطرح کرد: تربیت دانش آموختگانی که توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز کنونی جامعه و بازار کار را داشته باشند قطعا یکی از مهم‌ترین محور‌های ارزشمند و حیاتی دانشگاه‌هاست، به عبارتی دیگر موضوع اشتغال و دستیابی دانش آموختگان به شغل مورد نظرشان و مورد نظر کشور از جدی‌ترین چالش‌های نظام آموزش عالی محسوب می‌شود.
معاون آموزشی وزارت عتف تاکید کرد: ظرف سال‌های اخیر موضوع اشتغال پذیری در وزارت علوم به عنوان یک سیاست جدید در فرآیند‌های مرتبط با هدف افزایش احتمال اشتغال پذیری دانش آموختگان مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است که جزو برنامه کاری معاونت آموزشی وزارت علوم از قبل بوده است.
دکتر خاکی صدیق ادامه داد: اشتغال پذیری دانش آموختگان باید به عنوان محور اصلی سیاست‌گذاران آموزش عالی در اقتصاد‌های پیشرو و دانش بنیان قرار بگیرد، چرا که از طریق این مجموعه، مهارت‌های ضروری شکل گرفته و در دانشگاه‌ها می‌توان شایستگی‌های لازم را برای فعالیت در یک شغل خاص در آینده ایجاد کرد.
ایشان عنوان کردند: دانشگاه‌ها باید بدانند که عوامل و دلایل بسیاری در وضعیت اشتغال پذیری دانش آموختگان آن‌ها اثرگذار خواهد بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موضوع آموزش‌های کارآفرینی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی اشاره کرد. با توجه به شرایط کنونی کشور اشتغال پذیری دانشجویان در دانشگاه‌ها باید به عنوان یک سیاست کلی در همه دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.
معاون آموزشی وزارت عتف ادامه دادند: باید بعد از گذشت چند سال از طرح‌های دانشگاهی برای اشتغال زایی فارغ التحصیلان، شاهد دستاورد‌های مثبت آن باشیم، این موضوع کاملا دو سویه است یعنی از یک طرف به فعالیت دانشگاه‌ها و از طرفی دیگر به تلاش ذی نفعان مانند کارفرمایان صنایع و بخش‌های حاکمیت بستگی دارد. با تبادل نظر و ارتباط دانشگاه‌ها و ذی نفعان می‌توانیم به هدف نهایی توانایی و مهارت افزایی اشتغال پذیری دانش آموختگان دست یابیم.
دکتر خاکی صدیق اظهار کرد: بیشتر کارگزاران کشور، مشاوران، صنعت گران، مددکاران، درمان گران، تحلیل گران، مدافعان و آحاد مختلف بخش‌های تخصصی جامعه در همه زمینه‌ها بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب و کاهش تدریجی دانش آموختگان خارج از کشور و سطح همکاری بیگانگان در حوزه‌های تخصصی، جزو دانش آموختگان داخلی هستند.
این کنفرانس با ارائه سخنرانی ها و مقالات مختلف تا ساعت ۱۶ ادامه یافت و  روز چهارشنبه ۲۱ نیز روز دوم این کنفرانس با برگزاری سخنرانی ها و میزگردهای تخصصی مختلف ادامه می یابد.

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1627 بار   |   دفعات چاپ: 146 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر