اولین نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌های استان البرز برگزار شد اولین نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌های استان البرز برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1399/7/19 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی، در این نشست که ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۹ با حضور روسا و مدیران دانشگاه‌های استان البرز به صورت مجازی برگزار گردید، نمایندگان دانشگاه‌ها به بیان تجربیات و نقطه نظرها و مسائل مرتبط با شرایط همه‌گیری ویروس کرونا پرداختند. 
در آغاز نشست دکتر حبیبی ریاست دانشگاه خوارزمی به عنوان رئیس کمیته دانشگاهی ستاد مدیریت بیماری کرونای استان البرز، بر همگرایی دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های استان البته با حضور مسئولان ارشد استانی تاکید کردند. ایشان فراهم نمودن زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری و اجرای تدریجی همه بخش‌های آموزش بصورت آموزش آنلاین و در نهایت افزایش سرورها در جهت کاهش ترافیک و تراکم در یک سرور و افزایش ظرفیت، در بخش آموزش مجازی، و همچنین توجه به بحث دورکاری برای کارمندان در بخش اداری، صدور فراخوان پژوهشی در زمینه طرح‌های مربوط به کووید ۱۹ و حمایت و انجام حدود ۲۰ طرح از طرح‌های ارسالی به این فراخوان در حوزه‌های علوم پایه و علوم انسانی، در بخش پژوهشی و ضدعفونی و ایجاد فضای سالم را بعنوان اقدامات دانشگاه خوارزمی در مواجهه با مشکلات ناشی از بیماری کرونا برشمردند.
سپس دکتر نوه ابراهیم استاد تمام رشته مدیریت آموزش عالی و مشاور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سخنران نشست، ضمن اشاره به تعطیلی موسسات بر اثر مشکلات ناشی از بیماری کرونا به ارائه آمارهایی از سایر کشورها در این خصوص پرداختند و طبق نظرسنجی به عمل آمده در این زمینه، مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر تعطیلی این موسسات را عدم دارا بودن زیرساخت‌های ارتباطی برشمردند. ایشان همچنین به تاثیرات منفی این بیماری بر روی نرخ ثبت‌نام دانشجویان در دانشگاه‌ها، حمایت دولتی و غیر دولتی از موسسات، کیفیت تدریس و میزان یادگیری، تحرک دانشجویی، امتحانات دانشگاهی، پژوهش‌ها و مشارکت در این بخش، تعاملات با جامعه و بخش صنعت، معیشت و زندگی دانشجویان و رفت وآمد به دانشگاه اشاره نمودند. وی در ادامه فهرستی از اقدامات انجام گرفته توسط موسسات و دانشگاه‌های سایر کشورها در جهت رفع این مشکلات و مقابله با آثار سوء این بیماری ارائه نمودند که می‌توان به تقویت زیرساخت‌های دیجیتال، ایجاد پلتفرم‌های واحد و کاربر پسند برای آموزش آنلاین، ایجاد خط اینترنت رایگان برای مجموعه دانشگاهیان، استفاده از روش تدریس معکوس، استفاده از سیستم‌های کنترل کیفیت قوی، ایجاد دسترسی به کتابخانه‌های محلی و خارجی برای دانشجویان، ارئه تسهیلاتی جهت ارتباط اساتید با سایر دانشگاه‌ها، توسعه مهارت‌های دیجیتال، ایجاد مشوق برای یادگیرندگان آنلاین، گسترش دامنه دوره‌های آنلاین برای افزایش مهارت ها اشاره نمود.
ایشان در ادامه مدل رهبری مشترک و همدلانه که مدیران دانشگاه‌ها بعنوان رویکرد اصلی خود اتخاذ نموده‌اند را جهت استفاده بعنوان سیاست دانشگاه‌ها پیشنهاد نموده و سه فاکتور اصلی توانمندسازی کارکنان از طریق برگزاری دوره‌های کارآموزی برای اساتید و کارمندان، شبکه رهبری توزیعی در زمان بحران از طریق ایجاد تیم‌ها و شبکه‌های ارتباطی، ارتباطات مکرر و شفاف را برای آن برشمردند. دکتر نوه ابراهیم از مهم ترین معضلات بوجود آمده را بحث کاهش تحرکات دانشجویان دانستند و مشکلات بوجود آمده برای دانشجویان، اساتید و دانشگاه‌ها و نوع تعامل هر کدام از آنها با مشکلات و همچنین با یکدیگر را از عوامل اصلی این کاهش دانستند. وی در پایان همدلی بیشتر مدیران ارشد با مدیران میانی و دانشجویان را بعنوان یکی از پیشنهادات خود در جهت حل مشکلات پیش رو مطرح کردند.
دکتر نوری سپهر معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز در ادامه این جلسه ضمن تشکر و استقبال از طرح برگزاری این جلسه هم‌اندیشی توسط دانشگاه خوارزمی، پیشنهاد کردند جلسات مشابه آتی با موضوع استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی و سخت افزاری و نیروی انسانی دانشگاه‌های استان و همکاری با یکدیگر در بخش عملیاتی مبارزه با ویروس کرونا برای کمک و حل مشکلات استان البرز برگزار گردد و بحث آموزشی و دانشجویان در اولویت بعدی سیاست‌های دانشگاه‌ها قرار گیرد. ایشان بحث سلامت و کاهش میزان مرگ و میر را در شرایط بحرانی فعلی مهم‌ترین مساله برشمردند و از روسای دانشگاه‌ها دعوت کردند تا در یک جلسه با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در مورد ظرفیت‌های دانشگاه‌های استان جهت کمک به بخش درمانی و تحقیقاتی تبادل نظر نمایند.
دکتر محمود کهن مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز ضمن تایید سخنان دکتر نوری سپهر، همگرایی علوم و همکاری بین رشته‌ای را بعنوان حلقه مفقوده روابط بین دانشگاه‌ها معرفی کرده و آن را از مهم‌ترن راهکارها در جهت بهبود وضع موجود و مبارزه با بیماری کرونا دانسته و در جهت نیل به این همگرایی پیشنهاداتی از جمله ایجاد هیئت رئیسه‌های مشترک در بین دانشگاه‌های مختلف، فراهم نمودن راهکاری جهت مشغول به کار شدن اساتید در دانشگاه‌های غیر از دانشگاه محل کار خود بصورت پاره وقت، انتخاب بعضی از اعضای هیئت موسس مراکز تحقیقاتی هر دانشگاه از دیگر دانشگاه‌ها و ایجاد پردیس‌های مشترک را مطرح نمودند. وی در ادامه به بیان بخشی از تجربیات و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در زمینه آموزش مجازی پرداخت.
در ادامه دکتر دانش کار آراسته رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان نیز در سخنانی به اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه پرداخته و تجربیات خود را در این زمینه ارائه کردند. ایشان همچنین از ورود این دانشگاه به بحث ساخت دستگاه‌های ضدعفونی کننده و تولید ماسک خبر دادند و همچنین آمادگی خود را برای همکاری جهت کمک در راستای مقابله با بیماری کووید ۱۹ اعلام نمودند.
همچنین آقای فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی و آقای ترکیان رییس دانشگاه فنی و حرفه ای نیز در سخنانی به بیان فعالیت‌ها و تجربیات خود در زمینه آموزش مجازی پرداختند.
دکتر بهروز پورآقا مشاور اجرایی معاون آموزشی  و سرپرست امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز در ادامه جلسه به مشکل ارزشیابی پایان ترم دانشجویان اشاره کرده و خواستار ارائه راه حلی در جهت بهتر و سالم‌تر برگزار شدن این ارزشیابی‌ها شدند.
در پایان این جلسه مقرر گردید جلسه آتی هم اندیشی به صورت حضوری در دانشگاه علوم پزشکی البرز با موضوع چگونگی مشارکت دانشگاه در حل مشکلات و معضلات استان در زمینه کووید ۱۹ برگزار گردد.



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1838 بار   |   دفعات چاپ: 121 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر