مراسم افتتاح مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه برگزار شد مراسم افتتاح مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1399/6/31 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه مرکز رشد و  فناوری دانشگاه با حضور آقای دکتر سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.
 در این مراسم آقایان دکتر حبیبی ریاست دانشگاه، دکتر قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری، مهندس طالقانی مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، ، خانم ترکمان از دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، آقای دکتر میثاقی مدیر شتابدهنده توانا، آقای دکتر یلوه شهردار ناحیه یک منطقه ۶ تهران، آقای دکتر ناظمی معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ،معاونان و مدیران دانشگاه و... حضور داشتند.
رئیس دانشگاه خوارزمی، در مراسم افتتاحیه گفتند: انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید یکی از لایه‌های اصلی آن انقلاب فرهنگی بود. و از ابتدای انقلاب تا امروز لایه‌های مختلفی از انقلاب فرهنگی را پشت سر گذاشته ایم و حرکتی که تحت عنوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال‌های گذشته آغاز شد در واقع  یک انقلاب فرهنگی است که پاسخگویی به نیاز‌های جامعه را در سطوح مختلف علمی و فنی بر عهده دارد .پاسخگویی به نیازهای جامعه در سطوح مختلف فنی، علمی، علوم پایه و علوم انسانی زمینه هایی است که نقش دانشگاه ها را پرر نگ می کند.
دکتر حبیبی افزودند: دانشگاه خوارزمی دانشگاهی است که ۲۰ سال با چالش تغییر نام مواجه بوده است ما از ابتدای انقلاب پذیرفتیم که در دو سایت کرج و تهران فعالیت انجام دهیم. حرکت دانشگاه در جهت دانشگاه کارآفرین حرکتی است که نیازمند تغییر فرهنگ، فکر، روش و عادات علمی است.
رئیس دانشگاه خوارزمی ادامه داد: انتظار از وجود یکپارچگی نهاد‌های دانشگاهی به این مرکز فناوری بستگی دارد تغییر ذائقه اساتید یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه خوارزمی در طی این دو سال است که فعالیت‌های مختلفی برای ایجاد آن انجام خواهیم داد.
رئیس دانشگاه خوارزمی عنوان کردند: این دانشگاه ۱۵ دانشکده، ۱۲ مرکز پژوهشی، ۳ مؤسسه تحقیقاتی، ۱۲ هزار دانشجو، ۵۱۰ عضو هیأت علمی  و بیش از ۷۰۰ کارمند و سه قطب علمی دارد و ظرفیت پژوهشی این دانشگاه طوری بوده که در پنج سال گذشته تاکنون توانسته است تعداد مقالات خود را به طور سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهد.
آقای حبیبی عنوان کردند: تاسیس اولین مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی در سال ۹۸ در دانشگاه خوارزمی انجام شد.  دانشگاه خوارزمی طرح ملی بیست بیست را برای مهارت آموزی دانشجویان  طراحی کرده است که با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابلیت اجرا در دانشگاه های سراسر کشور را دارد.
 ایشان در خصوص اقدامات دانشگاه در حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم وچهارم گفتند: دانشگاه خوارزمی جزء دانشگاههای برتر کشور در رصد اشتغال فارغ التحصیلان است. بر اساس رصد انجام شده، میزان کارافرینی فارغ التحصیلان از۹ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۱۳ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید که حاکی از موثر بودن اقدامات انجام شده در دانشگاه در راستای توسعه کارآفرینی و مهارت آموزی دانشجویان است.
رئیس دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در پنج سال گذشته تعداد مقالات دانشگاه رو به پیشرفت بوده است و تا پایان سال ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد همچنین اشتغال پذیری دانشجویان این دانشگاه خوب بوده است به طوری که امسال ۵ درصد در این زمینه رشد داشته ایم.

ایشان در پایان گفتند: دانشگاه خوارزمی در حوزه ارتباط با صنعت خروجی خوبی داشته است و براساس مساعدت معاونت علمی و فناوری امروز شاهد مرکز رشد در دانشگاه خوارزمی هستیم. همچنین برای واحد البرز نیز برنامه ریزی کشده تا دو طبقه از کتابخانه مرکزی این دانشگاه و دو بلوک خوابگاه را که مدت زمانی است به صورت متروکه هستند را به ظرفیت مرکز رشد البرز تبدیل کنیم. واحد البرز چهار برابر واحد تهران ظرفیت دارد.
در ادامه دکتر سید حسین حسینی لواسانی مدیر مرکز رشد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: هدف ما تحول دانشگاه به یک مجموعه منسجم با مشارکت حداکثری اساتید، دانشجویان و کارمندان است .
ایشان  ادامه داد: مرکز نوآوری دانشگاه خوارزمی پل ارتباطی شبکه نوآوری تهران و البرز است  و ما برنامه ریزی کرده ایم مرکز نوآوری البرز و تهران را به یکدیگر متصل کنیم و شبکه ارتباطی بین این دو مجموعه شکل گیرد.  همچنین سامانه ای برای معرفی تمام محصولات ایجاد شده است.
دکتر لواسانی افزود: نفوذ در بدنه دانشگاه، اعضای هیئت علمی،دانشجویان و راه اندازی چرخه ارزش آفرینی و تغییر ذائقه شبکه علمی به تولید ارزش از جمله راهبردهای مرکز رشد ونوآوری به شمار می آید .
 مدیر مرکز رشد در پایان عنوان کرد: مرکز رشد دانشگاه خوارزمی شامل ۱۴ فضای مخصوص شرکت‌های دانش پایه و صنایع خلاق ۱۰ زیج و ۱۲ میز هسته و میز‌های آتلیه برای کار استارتاپی به همراه یک کتابخانه تخصصی، یک پشت بام سبز (کافه نوآوری) و ۸ میز ‏گپ و کار، سالن نشست تخصصی و فضا‌های تفریحی برای فعالان در حوزه‌های مدیریت هوشمند شهری، زنجیره بلوکی، اینترنت اشیاء، بورس، صنایع خلاق و ... می باشد که در اختیار کاربران قرار گرفته است.اینترنت پرسرعت فضا‌های مناسب، وجود مربیان کارآفرین توانمند و خانواده فناور خوارزمی از مزیت‌های این مجموعه به شمار می رود.
سپس آقای دکتر ستاری، معاون علمی رئیس جمهورگفتند: دانشگاه خوارزمی بسیار دانشگاه مهمی است و قصد داریم که پارک البرز نیز در این استان ایجاد شود. به همین منظور با استاندار استان البرز تفاهم نامه‌ای امضا کردیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه البرز باید به یک قطب بیوتکنولوژی تبدیل شود، گفت: این یک پتانسیل خوبی است که دانشگاه خوارزمی دارد براساس مزیت‌های استان می‌تواند دانشگاه فعالیت‌های جدی داشته باشد.
معاون علمی رییس جمهوری اظهار داشت: دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی نباید مشکل اشتغال داشته باشند و نوع آموزش باید به شکلی باشد که جوانان پس از دانشگاه به کاری مشغول شوند. اگر غیر از این باشد نیاز است نوع آموزش اصلاح شود
ایشان افزودند: دانشجو بعد از اینکه بهترین سال‌های عمر خود را در دانشگاه می‌گذراند لازم است بدون هیچ گونه نگرانی پس از فارغ التحصیلی وارد اشتغال شود اگر مشکل اشتغال وجود دارد به این معنا است که آموزش درست نیست بنابراین نوع آموزش باید طوری باشد که دانشجو پس از گذراندن تحصیل خود بدون هیچ نگرانی کارآفرین شود یا در جایی مشغول به کار باشد.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: حرکت دانشگاه‌ها در مسیر نوآوری و کارآفرینی یک ضرورت برای ارزش نهادن به ایده‌های نوآور است  برای این که یک جوان بعد از سال‌ها تحصیل بتواند جایگاه خود را در اقتصاد کشور بیابد و در حل مشکلات جامعه موثر باشد ، نیازمند تحولی جدی در نگرش به جوان و ایده‌های خلاقانه او است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که دانشگاه‌های فناور و نوآور مانند دانشگاه خوارزمی، از ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برخوردار هستند گفتند: محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است و برای تولید محصول کارآمد باید بخش خصوصی روی پژوهش‌ها سرمایه‌گذاری کند. وقتی پول دولت در پژوهش تزریق شود قطعا محصول به وجود نمی‌آید پژوهشی که تماما توسط دولت حمایت شود کارآمد نخواهد بود.
ایشان در پایان خاطرنشان کردند:  قطب‌های بزرگ دارویی و زیست فناوری مستقر در استان البرز، ظرفیت خوبی برای تعامل با دانشگاه‌ها و خلق ثروت از ایده‌های نو دارند، دانشگاه خوارزمی می‌تواند بر اساس مزیت های استان مانند زیست فناوری، گام های مهمی در توسعه فناوری‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان بردارد.

 
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1629 بار   |   دفعات چاپ: 137 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر